تصفیه خانه آب فاضلاب

/ / تصفیه خانه آب فاضلاب
تصفیه خانه آب فاضلاب

تصفیه خانه آب فاضلاب : گسترش شهرها همراه با ارتقای تصفیه خانه آب فاضلاب ، علاوه بر افزایش میزان استحصال آب از منابع سطحی و زیرزمینی ، افزایش آلودگی و تنوع آلاینده های منابع آب را نیز در پی داشته است . برداشت و تصفیه ی آب از منابع سطحی و زیرزمینی و نیز تصفیه فاضلاب تولید شده در سفره های زیرزمینی ، ضمن آلودگی آبخوان ها ، در چرخه ی طبیعی آب نیز اختلال ایجاد خواهد کرد . از سوی دیگر به دلیل امکان گسترش بیماری های متعدد ناشی از آلودگی آب به فاضلاب ، ایجاب می کند تا به منظور حفظ سلامت جوامع و پیشگیری از بروز اختلال در چرخه ی آب ، فاضلاب ها به نحو مناسب جمع آوری ، در تصفیه خانه آب فاضلاب تصفیه و به چرخه ی طبیعی آب بازگردانده شود .
تأثیرات نامطلوب زیست محیطی ناشی از دفع نادرست فاضلاب شهری و صنعتی تصفیه خانه آب فاضلاب در حدی است که امروزه اجرای تصفیه خانه آب فاضلاب در مناطق شهری و روستایی کشور امری ضروری و بنیادی تلقی می گردد . مهمترین اهداف از احداث تصفیه خانه آب فاضلاب شامل حفظ بهداشت همگانی ، حفاظت محیط زیست و جلوگیری از آلودگی منابع آب و استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده تصفیه خانه آب فاضلاب در کشاورزی و صنعت می باشد .
اولین تصفیه خانه آب فاضلاب شهری ایران در سال 1340 با ظرفیت 350 متر مکعب در روز در منطقه ی صاحبقرانیه تهران به بهره برداری رسید . قبل از انقلاب تنها 4 تصفیه خانه آب فاضلاب عمده در کل کشور در مدار بهره برداری بود . این تصفیه خانه های آب فاضلاب در شهرهای تهران (صاحبقرانیه و شوش با فرآیند لجن فعال) و اصفهان (فاز یک جنوب با فرآیند صافیچکنده و فولاد شهر با فرآیند برکه تثبیت) و عمدتا در مناطق سنگی و یا مناطقی که روش های سنتی دفع فاضلاب کارایی نداشتند اجرا شده بود .
در آذربایجان شرقی تصفیه خانه آب فاضلاب تبریز و مراغه با روش لجن فعال ؛ در آذربایجان غربی تصفیه خانه آب فاضلاب خوی با فرآیند لاگون هوادهی ؛ در اصفهان تصفیه خانه آب فاضلاب صفائیه با روش لجن فعال – تصفیه خانه آب فاضلاب مبارکه ، زرین شهر ، سپاهان شهر و سمیرم با روش لاگون هوادهی – تصفیه خانه آب فاضلاب کوهپایه ، ورزنه ، شهرضا ، قهدریجان ، نایین ، با فرآیند برکه تثبیت – تصفیه خانه ی بهارستان با روش سپتیک و برکه ؛ در تهران تصفیه خانه آب فاضلاب دولت آباد ، شهید محلاتی و شهرک قدس با فرآیند لجن فعال – تصفیه خانه اضطراری جنوب با روش لاگون هوادهی ؛ در چهارمحال بختیاری تصفیه خانه آب فاضلاب شهرکرد و بروجن با روش لجن فعال – تصفیه خانه های سامان و جونقان با فرآیند لاگون هوادهی ؛ در بوشهر تصفیه خانه های بوشهر و دیلم با روش برکه تثبیت ؛ در خوزستان تصفیه خانه ی اهواز با فرآیند لجن فعال – تصفیه خانه آب فاضلاب سوسنگرد با روش برکه تثبیت ؛ از جمله تصفیه خانه های آب فاضلاب کشور می باشند.

You must be logged in to post a comment.