اجرای تصفیه خانه آب آشامیدنی

/ / تصفیه خانه آب آشامیدنی
اجرای تصفیه خانه آب آشامیدنی

در این اجرای تصفیه خانه آب آشامیدنی مخازن یکی از واحدهای اصلی پروسه هضم لجن در فرایند تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال می‌باشد. و دارای ابعاد نسبتاً بزرگ می‌باشند و معمولاً سقف و کف آنها به شکل شیب‌دار می‌باشد. وجود فشار گاز داخلی ناشی از هضم لجن و نیز پر شدن آن از لجن در اجرای تصفیه خانه آب آشامیدنی ایجاب می‌کند که این مخازن کاملاً ایزوله باشند.در اجرای تصفیه خانه آب آشامیدنی این سازه‌ها به علت فشار زیاد داخلی لجن که در آنها وجود دارد و نیز تغییرات دمای بالا مسائل طراحی و اجرائی خاص خود را دارا می‌باشند.

در این گونه سازه‌ها در اجرای تصفیه خانه آب آشامیدنی مشکل اجرایی سقف به مراتب بیشتر است. شمع‌بندی ساده برای قالب‌بندی سقف این سازه‌ها جوابگو نخواهد بود چرا که، اولاً : با توجه به نیروهای وارده به آنها، ضخامت بتن سازه‌ای قابل توجه و در نتیجه، وزن مرده وارد به قالب تا زمان گیرش بتن بسیار زیاد می‌باشد. ثانیاً : ارتفاع داخلی آنها زیاد است و لذا طول شمع‌ها بسیار زیاد‌تر از مقدار معمول خواهد شد. ثالثاً : بعلت اینکه کف این مخازن شیب دار است و شمع‌ها به تنهایی امکان استقرار نخواهند داشت، و می‌بایست بوسیله مهاری‌های مناسب مهار شوند تا از حرکت در روی کف جلوگیری شود. رابعاً : قالب‌بندی برای سقفهای شیب‌دار با دهانه بزرگ کاری بسیار سخت می‌باشد.

برای اجرای تصفیه خانه آب آشامیدنی یکی از روشهای معمول برای اجرای چنین سقفهایی، استفاده از داربست حجمی در داخل مخزن و قالب‌بندی بر روی آنها می‌باشد. با توجه به شیب دار بودن سقف، بتن‌ریزی می‌بایست در چندین مرحله انجام شود.برای اجرای تصفیه خانه آب آشامیدنی قالب و داربست بکار رفته می‌بایست تا اتمام کامل سقف درجا باقی بماند و این باعث صرف زمان و هزینه زیادی خواهد شد. علاوه بر این خود داربست‌بندی در حجم بزرگ زمان‌بر بوده و باعث به عقب افتادن زمان بهره‌برداری طرح خواهد شد. بنابراین این مهندسین مشاور برای اجرای تصفیه خانه آب آشامیدنی تصمیم گرفت که در یکی از پروژه‌های خود روشهای مختلف اجرای سقف مخازن هاضم لجن را بررسی و مقایسه اقتصادی کند

You must be logged in to post a comment.